Lärorik villkor för beställning och frakt i onlinebutiken
Dessa beställnings- och leveransvillkor gäller fr.o.m. 1.4.2020.
Priserna innehåller inte moms och ingen moms tillkommer, eftersom Utvecklingscentralen Lärorik inte är momspliktig. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och leveranskostnader.
Det är inte möjligt att beställa produkter till utlandet i webbutiken. Vänligen kontakta vår kundtjänst om du vill beställa produkter till utlandet.
Produkter/publikationer får inte beställas för återförsäljning.
Så här beställer du
I samband med beställningen ska du ange namnet på din organisation, ditt namn, leverans- och faktureringsuppgifter, e-postadress och telefonnummer. E-postadressen behövs för att vi ska kunna skicka dig en orderbekräftelse, och både e-post och telefonnummer förmedlas till transportföretaget för leveransen. Alla kunduppgifter behandlas konfidentiellt. De kontaktuppgifter som ges i samband med beställningen används inte för något annat syfte än leverans och fakturering, eller för att utreda eventuella oklarheter med beställningen, om inte annat anges. Genom att beställa i webbutiken bekräftar du att du har tagit del av och accepterar de gällande leveransvillkoren.
När du har skickat din beställning får du ett automatiskt e-postmeddelande för att bekräfta att vi har mottagit beställningen. Detta meddelande är ännu ingen orderbekräftelse.
Beställningen är bindande efter att du har fått en skriftlig orderbekräftelse.
Orderbekräftelse
När din beställning har behandlats skickar vi dig en orderbekräftelse via e-post. Kom ihåg att alltid kontrollera orderbekräftelsen. Om du har frågor, vänligen kontakta vår kundservice omedelbart. Spara orderbekräftelsen för det fall att du behöver kontakta kundservicen. När du får leveransen, kontrollera alltid att förpackningens innehåll överensstämmer med produkterna i orderbekräftelsen.
Betalningsalternativ
Produkterna betalas mot faktura. Du kan få fakturan som e-faktura, per e-post eller som pappersfaktura. För pappersfakturor tillkommer en avgift vars belopp meddelas när du väljer betalsätt. Vi förbehåller oss rätten att fakturera beställningen före leverans.
Om slutsumman för din beställning är 0 euro, skickar vi naturligtvis ingen faktura.
Leveranssätt och leveranskostnader
Leveranskostnaderna inkluderar porto och förpackningsavgift i Finland. I kundvagnen visas en uppskattning av leveranskostnaderna enligt det primära leveranssättet. När du har valt leveranssätt ser du de exakta leveranskostnaderna. Vilka leveranssätt som kan väljas beror på vad du beställer. Du kan välja det alternativ som passar dig bäst när du går till kassan, där du också kan se de exakta leveranskostnaderna.
Det är inte möjligt att beställa produkter till utlandet i webbutiken. Vänligen kontakta vår kundtjänst om du vill beställa produkter till utlandet.
Våra produkter levereras av Posti Group Abp. Observera att Posti förvarar paket i endast 7 dagar. Vi ber dig kontrollera att telefonnumret som du anger vid beställningen är korrekt för att du säkert ska få ankomstmeddelandet. Vi ansvarar inte för eventuella förseningar eller andra fel som orsakas av Posti.
Leveranstider
Leveranstiden varierar beroende på beställning och leveranssätt. I regel är den cirka två veckor.
Vi ansvarar inte för förseningar på grund av force majeure eller för indirekta skador orsakade av förseningar.
Returvillkor
Du kan returnera alla våra produkter inom 14 dagar efter att du har mottagit produkten eller mottagit den sista produkten i beställningen, om produkter i samma beställning har levererats vid olika tidpunkter.
Om du vill returnera produkter ber vi dig meddela vår kundtjänst via e-post eller telefon innan du returnerar dem. Vänligen uppge följande uppgifter när du returnerar produkter: vilka produkter som returneras, ordernummer, namn, telefonnummer, e-post samt kontonummer, om du har betalat produkterna mot faktura. Du kan också använda returblanketten som du kan skriva ut här.
Produkterna måste returneras inom 14 dagar efter att du har meddelat oss om returen. De produkter som returneras måste vara oanvända och i originalförpackningen, också produktförpackningen måste vara intakt.
Som kund ansvarar du själv för returkostnaderna och för att produkterna kommer fram till oss oskadda. Vi löser inte ut varor som returneras mot postförskott.
Lärorik återbetalar summan för de returnerade produkterna senast inom 14 dagar efter att vi har fått ditt returmeddelande. Vi förbehåller oss rätten att återbetala dig först efter att varorna har returnerats. Återbetalningen görs med samma betalningsmetod som kunden har använt.
Returadress:
Utvecklingscentralen Lärorik
(Retur)
Mariegatan 15 A 11
00170 Helsingfors
Om paketet inte löses ut
Att inte ta emot leveransen räknas inte som retur eller avbeställning. För paket som inte löses ut och som vi inte har fått något returmeddelande om fakturerar vi leveranskostnaderna. Om ett paket inte mottagits och returneras till oss, kan vi skicka det på nytt, men då faktureras leverans- och hanteringsavgiften på nytt.
Problem med leveransen
Om produkten är defekt, försvunnen, transportskadad eller på något annat sätt inte motsvarar din beställning, ska du meddela vår kundtjänst om felet senast inom 14 dagar. Om det är klart att paketet har skadats under transporten ska du omedelbart göra en reklamation till transportföretaget.
Kontakta vår kundservice
Utvecklingscentralen Lärorik
Mariegatan 15 A 11
00170 Helsingfors
tfn. 050 400 9914
opinkirjo@opinkirjo.fi